Akadema projesinin temel amacı dileyen herkesin esnek ve ücretsiz biçimde öğrenme imkânı bulmasına yardımcı olmaktır.
Akadema Kitlesel Çevrimiçi Açık Derslerden oluşmaktadır.
‘Eğitimde Açıklık’ politikasının bir sonucu olarak bütün dünyada Kitlesel Çevrimiçi Açık Dersler (Massive Open Online Courses, MOOCs) ya da kısaca KAÇED hareketi özellikle 2010 ve sonraki yıllarda etkili olmuştur. KAÇED hiçbir yaş sınırı olmaksızın herkesin erişimine açık, hiçbir ücret gerektirmeden bir öğrenme süreci deneyimleme imkânı veren çevrimiçi derslerdir.
Akadema Açık Eğitim Kaynaklarını içermektedir.
Açık Eğitim Kaynakları (Open Educational Resources, OERs) ya da kısaca AEK da ‘eğitimde açıklık’ hareketinin bir ürünüdür. AEK’lar “farklı biçimlerde (görsel, işitsel, görsel-işitsel, metinsel, vb.) olup kamunun (genel olarak tüm vatandaşların ya da halkın) kullanımına açık alanlarda paylaşılan ya da açık lisanslarla lisanslanarak ücret ödemeden erişilip aynen ya da üretilme amacından farklı öğrenme amaçlarıyla kullanılan, uyarlanan ve yeniden paylaşılan her tür öğrenme, öğretme ve araştırma malzemeleri” şeklinde tanımlanmaktadır.
Akadema bir sosyal sorumluluk projesidir.
Anadolu Üniversitesi’nin sosyal sorumluluk projesi olan Akadema, farklı konularda dileyen herkesin öğrenmesine yardımcı olmayı amaçlayan hem AEK’ları hem de KAÇED’leri içeren bir öğrenme portalıdır. Akadema içinde gezinerek ders yapısında hazırlanmış malzemeler incelenebilir, indirilip kullanılabilir ve öğrenme etkinlikleri gerçekleştirilebilir. Bu işlemler hiçbir ücret ve kayıt olmayı gerektirmez. Ancak, ilan edilen tarihler arasında sunulan malzemeleri kullanarak öğrenme etkinliklerini gerçekleştirmek ve sonunda bir Ders Tamamlama Belgesi almak isteyenlerin kayıt olması gerekmektedir.
Akadema dersleri kendi hızında öğrenme ve rehber gözetimli öğrenme olmak üzere iki modelde sunulmaktadır.
Akadema'da Rehber Gözetimli Öğrenme ve Kendi Hızında Öğrenme olmak üzere iki tür öğretim stratejisi benimsenmiştir. Katılımcılar her iki ders türünde de tüm ders içeriklerine diledikleri yerde ve zamanda erişebilmektedirler.
Kendi hızında öğrenme stratejisi, öğrenenlerin kendileri için özel hazırlanmış etkileşimli malzemelerle kendi kendilerine çalışarak dersleri diledikleri zamanda ve hızda tamamlamalarını öngörmektedir. Bu dersler için belirli bir başlangıç ve bitiş tarihi bulunmamaktadır. Öğrenenler diledikleri zaman başlayarak bütün ders etkinliklerini (izleme, kısa sınavlar, okumalar, uygulamalar, projeler, vb.) tamamlayabilirler. Bu derslerde öğrenenlere Ders Tamamlama Belgesi verilmemektedir.
Rehber gözetimli öğrenme stratejisi, öğrenenlerin dersleri önceden belirlenen başlangıç ve bitiş zamanlarında tamamlamalarını ve bu sırada dersin öğretim elemanıyla iletişim kurmalarını gerektirir. Dersler; Şubat, Mayıs ve Ekim olmak üzere bir yılda üç dönem olarak sunulmaktadır. Dersler genelde eşzamansız öğrenme etkinliklerinden oluşmaktadır; ancak bazı derslerde eşzamanlı oturumlar da gerçekleştirilmektedir. Öğrenenler, belirtilen tarihte başlayarak belirtilen sürede tamamlanacak derslerde öngörülen öğrenme etkinliklerinin hepsini tamamladıklarında öğretim elemanının değerlendirmesi sonucu Ders Tamamlama Belgesi almaya hak kazanırlar. Bu belge elektronik olarak hak eden öğrenenlere gönderilir.
Akadema’da tüm dersler uzaktan yürütülmektedir.
Akadema’da yer alan tüm dersler, çevrimiçi öğrenme yönetim sistemi üzerinden yürütülmektedir. Derse kayıt, ders ekleme, ders silme işlemleri bu sistem üzerinden gerçekleştirilmektedir. Kayıt, ders ekleme ve ders silme ile ilgili işlemler hakkında ayrıntılı bilgiye Sıkça Sorulan Sorular bölümünden ulaşabilirsiniz. Ders seçimi ve ders bırakma işlemleri de yine çevrimiçi öğrenme yönetim sisteminden gerçekleştirilmektedir. Dersler seçildikten sonra, ders içeriklerine ulaşabilmek ve dersin öğretim elemanı ile iletişim kurabilmek için çevrimiçi öğrenme yönetim sistemi kullanılmaktadır. Açılan derslerin içeriklerine yılın her günü 7 gün 24 saat erişilebilmekte, ancak Rehber Gözetimli derslerin öğretim elemanları ile sadece yıl içerisinde belirtilen sınırlı zamanlarda iletişim kurulabilmektedir.
TARİHÇE
2014 - Alt yapı çalışmaları gerçekleştirildi.
2015 - 7 ders ile hizmete başladı. 2500 kişi kayıt yaptırdı. 41 katılımcı, aldıkları dersleri başarıyla tamamladı.
2016 - Toplam ders sayısı 44'e ulaştı.
2017 - Farklı kategorilerde yeni dersler açıldı. Kategori sayısı 13’e ve toplam ders sayısı 58’e yükseldi. Kayıtlı 47.705 katılımcıya ulaşıldı. Toplam 1.192 Ders Tamamlama Belgesi verildi.
2018 - 13 kategoride 54 ders sunuldu. 15.000 yeni katılımcı kayıt oldu. Toplam 1.599 Ders Tamamlama Belgesi verildi.
2019 - Yeni öğrenme yönetim sistemi devreye alındı. Farklı kategorilerde yeni dersler açıldı. Toplam kategori sayısı 14'e, toplam ders sayısı 107'ye yükseldi. 8.500 yeni katılımcı derslere kayıt oldu. Toplam 1.309 Ders Tamamlama Belgesi verildi.
2020 - Farklı kategorilerde yeni dersler açıldı. Kategoriler yeniden düzenlendi ve 10 kategoride toplam 120 ders katılımcıların hizmetine sunuldu.